Ett riktigt gott rågsurdegsbröd med blåbär och linfrön

Published 2014-05-20 in Recipes: sourdough bread,

I fredags var jag på entreprenörsträff igen här i Basel och träffade andra med starta eget-tankar. Det är så motiverande att dels få feedback på sina idéer och att höra om andras! Det var mycket inspirerande nyfikenhet kring mina mobila bageriidéer och det lutar åt att jag switchar över från svenska till engelska här på bloggen. Det blir ju lite underligt att marknadsföra mig här nere och länka till en svenskspråkig blogg... Måste ändra om lite inställningar och jobba upp mitt bak- och bagerivokabulär på engelska lite innan jag byter. Förhoppningsvis vann jag ett par nya kunder till The running baker också på träffen så förhoppningsvis får jag lite nya springrutter framöver...
 
Ett av bröden jag bakade i förra veckans The running baker blev riktigt gott. Så gott att jag måste lägga upp receptet här. Ett grovt, saftigt rågbröd med mycket smak av blåbär, ja det känns lite som att man står mitt ute i en blåbärsskog när man sätter tänderna i det. Passar väldigt bra att komplettera blåbärsskogen med lagrad ost... Inspiration till brödet kommer från ett av Jan Hedhs recept.
 
Rågsurdegsbröd med blåbär och linfrön
2 st
 
Ingredienser till blötläggningar:
250 g vatten
250 g krossad råg
 
150 g torkade blåbär
150 g vatten
(kan bytas mot 200 g färska blåbär, men jag har en känsla av att smaken blir mer koncentrerad med torkade bär)
 
Övriga ingredienser till degen:
300 g rågsurdeg
150 g vatten
400 g grovt rågmjöl
25 g nyponmjöl
200 g linfrön
50 g honung
20 g salt
Smör och rågflingor till formarna
 
Gör så här:
Dag 1, kväll: Värm vattnet (250 g) till 50 grader och häll det över den krossade rågen. Täck med plast och låt stå i rumstemperatur över natten. Häll vattnet (150 g) över blåbären och låt stå i rumstemperatur över natten. Mata surdegen ifall det behövs.
 
Dag 2, morgon: Blanda surdegen med vattnet. Tillsätt övringa ingredienser, utom saltet. Knåda i hushållsassistent på låg hastighet i 5 min. Tillsätt saltet och kör i ytterligare 10 min. Lägg degen i en inoljad plastlåda med lock och låt vila i 60 min i rumstemperatur.
Smöra två stycken 2-litersformar och strö i rågflingor. Dela upp degen i lika delar i formarna. Strö över rågflingor och låt jäsa i rumstemperatur under handduk tills degen när upp till kanten på formarna. Du ska se små sprickor i degytan.

Sätt ugnen på 250 grader. När ugnen är ordentligt varm, sätt in bröden och spruta in vatten med hjälp av en blomspruta. Sänk ugnsvärmen till 175 grader efter 5 min. Efter 20 min öppnar du luckan för att släppa ut fukten. Upprepa detta ett par gånger under gräddningstiden. Grädda i totalt 1 timme eller tills brödets innertemperatur är 98 grader. Ta ut bröden ur formarna och sätt in bröden igen i ugnen i 5 min för att skapa en skorpa på brödet. Låt sedan svalna på galler. Vänta med att skära i brödet till nästa dag så att smakerna hinner utvecklas.
 
 
 
 

Comments


Posted by: Jennie studerar i Los Angeles

Published 2014-05-21 03:44:19

muuuums!!


Posted by: Desiree

Published 2014-05-21 10:27:37

Hej Anna,
Vi provade under helgen båda dina fantastiskt goda bröd. Men den vi båda överlägset älskade allra mest var just detta rågsurdegsbröd med blåbär och linfrön. Spännande och gott med blåbären som ger brödet en tydlig karaktär och sedan var det också otroligt saftigt och makalöst gott. Det här brödet måste du baka fler gånger. Väldigt väldigt gott.
Det andra brödet som var vetesurdegsbröd med dinkel, bovete och citron var självklart också gott. Citronsmaken kände man inte så tydligt men också väldigt gott bröd.
Så glad att jag äntligen fick chansen att träffa dig och få beställa och njuta av dina bröd. Du är ruggigt duktig på detta med surdeg. Jag är så glad att jag hittat både dig och dina fantastiskt goda bröd som sagt. Det lär bli fler beställningar.
Vart liggger kvarnen du pratade om där man kunde hitta lite andra mjölsorter som inte finns i vanlig butik?
Kram
Desiree

Svar: Hej! Vad kul med feedback - det uppskattar jag! Och vad roligt att ni gillade blåbärsbrödet, det är min egna favorit för tillfället också :) Lite mer citron i bovetebrödet alltså - superbra, tusen tack för feedback! Här får du en länk till ett tidigare inlägg jag gjort om kvarnen där jag handlar mjöl: http://brevfranbageriet.blogg.se/2013/november/lokalt-mjol.html Ska försöka köra The running baker igen så snart jag kan!
Anna

Comment this post
Will not be published

brevfranbageriet ELSEWHERE

    Follow me on  Bloglovin Kolla mitt inspirationsgalleri på Pinterest




CATEGORIES



ARCHIVE




THE BAKER

My profile pictureI am a Swede living in Switzerland and I love to make bread, especially slow sourdough bread. One day I want to open my own bakery and meanwhile I am exploring and experimenting with recipes and techniques to collect as much knowledge as possible. The blog is my note board to keep track of all I want to learn.



    Matbloggstoppen