Sverigebesök och ett färgglatt surdegsbröd med nötter och frukt (även kallat Påska)

Published 2014-04-25 in Recipes: sourdough bread,

Den här helgen skulle jag gått en fördjupningskurs i surdegsbakande på Saltå Kvarn. Tyvärr har kursen blivit inställd pga för få anmälda, men eftersom ombokningsbara biljetter för mig är ett icke-koncept befinner jag mig trots detta missöde ändå i Sverige denna helg. Får jaga vidare efter kurser för att nå upp till mitt mål att gå 2 st under 2014. I vilket fall som helst är det väldigt härligt att vara hemma och hälsa på, det är något speciellt med våren här uppe i Norden, det är något med ljuset... och med hårdbrödet! Har redan inhandlat standardpaketet att ta med tillbaka till Schweiz: så mycket hårt bröd jag får plats med plus mattidningar och lakrisal. Fanns plats i väskan efter att jag dumpat ur gruyèreostarna...
 
On another note, det har efterfrågats recept på brödet jag gjorde i påskas: ett färgglatt bröd med "hemliga" ingredienser som jag levererade under flaggen The running baker till ett par kunder i Basel som "påskbröd". De av er som följer mig på Instagram (brevfranbageriet) har kanske sett bilder på detta brödet ackompanjerat av ett par påskkycklingar. För att skapa ett bröd som kändes påsk letade jag runt i skafferiet efter så färgglada ingredienser som möjligt. Resultatet blev:
 
"Påska" - surdegsbröd med valnötter, pistagenötter, aprikoser, tranbär, gula russin och äpple
2 st bröd
 
Ingredienser:
350 g surdeg (hälften vetesurdeg, hälften rågsurdeg)
500 g vatten
400 g rågsikt (schweiziska varianten är mycket ljusare än den svenska, därav det ljusa resultatet)
500 g vetemjöl
5 g jäst
20 g salt
75 g torkade aprikoser
50 g gula sultanrussin
50 g torkade tranbär
50 g tärnat äpple
50 g valnötter
40 g illgröna pistagenötter
 
Torkade äppelringar till dekoration
 
Gör så här:
Blötlägg torkade aprikoser, torkade tranbär och russin ett par timmar innan du börjar baka.
Blanda alla ingredienser utom salt, frukten och nötterna i hushållsassistent i 15 min på låg hastighet. Tillsätt saltet och kör på högre hastighet i 5 min.Tillsätt frukten och nötterna och låt det blandas om. Låt degen vila i bunken i 30 min.
Vält upp degen på mjölat bakbord och forma till två runda bullar (runddriv). Låt vila i 10 min på bänken. Återupprepa runddrivningen och lägg bröden i mjölade jäskorgar. Låt de jäsa övertäckta en dryg timme i rumstemperatur. Ställ sedan in bröden i kylen över natten.
 
Sätt ugnen på 275 grader ca. 1 timme innan gräddning så att bakstenen (ifall du använder en) hinner bli riktigt varm.
Snitta bröden och skjutsa in dem i ugnen. Spruta in ordentligt med vatten med en blomspruta. Sänk direkt till 250 grader. Efter 20 min, sänk värmen till 200 grader. Grädda i totalt 35 min. Öppna ugnsluckan ett par gånger mot slutet för att släppa ut ångan och bygga upp skorpan.
Efter att bröden svalnat dekorerade jag dem med torkade äppelringar som jag fäste på bröden med sockerlim (smält socker i en stekpanna tills det blir brunt och bubblar). 
 
 
 
 
 
 

Comments

Comment this post
Will not be published

brevfranbageriet ELSEWHERE

    Follow me on  Bloglovin Kolla mitt inspirationsgalleri på Pinterest




CATEGORIES



ARCHIVE




THE BAKER

My profile pictureI am a Swede living in Switzerland and I love to make bread, especially slow sourdough bread. One day I want to open my own bakery and meanwhile I am exploring and experimenting with recipes and techniques to collect as much knowledge as possible. The blog is my note board to keep track of all I want to learn.



    Matbloggstoppen