Fin feedback och ett levainbröd med chiafrön, linfrön, sesamfrön och solrosfrön

Published 2014-07-04 in My bakery, Recipes: sourdough bread,

Ett stort tack till alla er som beställt och fortsätter att beställa! bröden som jag bakar och levererar under parollen The running baker! Efterfrågan stiger och jag vill verkligen skala upp verksamheten för att kunna leverera mer, mer, mer! Sex bröd per leverans är min maxkapacitet för tillfället eftersom jag bara har en vanlig hemmakyl och en normalstor hushållsugn till förfogande (och sen ett vanligt jobb att sköta...).  Leveranserna sker på fredagar och jag älskar att redan på onsdagen börja förberedelserna med att göra iordning fördegar och blötläggningar, sen komma hem från jobbet på torsdagarna och sätta degarna, grädda av bröden på fredagsmorgnarna och sen förbereda leveranserna (packa in bröd, skriva etiketter...). Det allra roligaste är såklart att få sån fin feedback som jag fått på sistone! Jag håller på att undersöka olika möjligheter att samarbeta med en restaurang i kvarteret samt eventuellt en man som har två vedeldade ugnar på en maknadsplats här i Basel. Hoppas på att kunna få igång det efter semestern och kunna baka mer!
 
Jag vill dela med mig av ett recept på ett bröd som jag levererade förra The running baker-omgången och som många gillade - ett levainbröd med chiafrön, linfrön, sesamfrön och solrosfrön. Blötläggningen och skållningen av fröerna gör att det här brödet blir grymt saftigt och hållbart. Chiafröna ger en härligt tuggig känsla och speciell karaktär åt smaken och ett väldigt trevligt inkråm. Inspiration till det här brödet kommer från en hel massa recept och jag gillar det verkligen starkt, tycker att det förtjänar ett namn... Någon som har en idé?
 
 
 
Levainbröd med chiafrön, linfrön, sesamfrön och solrosfrön
2 st
 
Dag 1, morgon (jag gör iordning levainen på morgonen innan jag går till jobbet):
 
Levain:
100 g vetemjöl
100 g grahamsmjöl eller fullkornsvetemjöl
200 g vatten
1 msk vetesurdeg
 
Gör såhär: Blanda alla ingredienserna väl i en skål. Täck med plast. Låt stå i rumstemperatur över natten.
 
Dag 1, kväll (när jag kommer hem från jobbet, så tidigt jag kan!):
 
Fröer (skållning och rostning):
100 g chiafrön + 200 g hett vatten
130 g gult linfrö + 170 g hett vatten
100 g rostade sesamfrön
130 g rostade solrosfrön
 
Gör såhär: Koka upp vatten. Häll vattnet över chiafröna i en skål och över linfröna i en annan skål. Låt svälla.
Rosta sesamfrö och solrosfrö.
 
Deg:
800 g vatten
170 g levain
200 g fullkornsvetemjöl
300 g vetemjöl
500 g durummjöl
15 g salt
 
Gör såhär:
Blanda alla degingredienserna utom saltet i hushållsassistent i 10 min på låg hastighet. Låt degen vila 30 min övertäckt i bunken. Tillsätt saltet och kör på högre hastighet i 3 min. Tillsätt skållningarna (chiafrön och linfrön) och de rostade fröerna (sesamfrön och solrosfrön) och kör tills det blandats med degen.
Låt degen vila i inljad plastbunke i rumstemperatur i totalt 3 timmar. Slå degen (vik övre kanten mot mitten, vik nedre kanten mot mitten och vänd sedan degen ett halvt varv och lägg med skarven nedåt) 2 ggr under första halvan av tiden.
Lägg upp degen på bakbordet och dela i två delar. Forma till runda bollar och låt vila på bänken i 10 min. Forma bröden till limpor och lägg dem i mjölade jäskorgar med skarven uppåt. Låt jäsa över natten i kylskåpet.
 
Dag 2, morgon:
Sätt ugnen på 250 grader ca. 1 timme innan gräddning så att bakstenen (ifall du använder en) hinner bli riktigt varm. Vänd upp bröden på en mjölad brödspade och snitta dem på längden. Skjutsa in dem i ugnen och spruta genast in ordentligt med vatten med en blomspruta. Efter 20 min, sänk värmen till 200 grader. Grädda i totalt ca 40 min eller tills innertemperaturen är 98 grader. Öppna ugnsluckan ett par gånger mot slutet för att släppa ut ångan och bygga upp skorpan.
 
Färdigjäst efter natten
 
Fröigt, saftigt inkråm
 

Comments

Comment this post
Will not be published

brevfranbageriet ELSEWHERE

    Follow me on  Bloglovin Kolla mitt inspirationsgalleri på Pinterest




CATEGORIES



ARCHIVE




THE BAKER

My profile pictureI am a Swede living in Switzerland and I love to make bread, especially slow sourdough bread. One day I want to open my own bakery and meanwhile I am exploring and experimenting with recipes and techniques to collect as much knowledge as possible. The blog is my note board to keep track of all I want to learn.



    Matbloggstoppen