Tortillas de la casa

Published 2014-01-04 in General, Recipes: others,

 
I vårt casa gjordes idag vetetortillas mitt bland lite andra brödprojekt. Använde mig av ett recept i boken Bröd från Brunkebergs Bageri. Tortillas visade sig vara väldigt enkelt att göra själv, dessutom godare och mer stabila än de i butik med evig hållbarhet.
 
Tortillas - 8 st
 
Ingredienser:
200 g vatten
300 g vetemjöl
15 g matolja
10 g salt
5 g bakpulver
 
Gör så här:
Blanda alla ingredienser i en hushållsassistent och kör på låg hastighet i 10 min.
Lägg upp degen på mjölat bakbord och dela i 8 delar. Rulla till bullar och låt dem vila på bänken i 10 min.
Kavla varje bulle till ett tunt bröd. Använd ordentligt med mjöl så att degen inte kladdar.
Värm en stekpanna med lite matolja i. Stek varje tortilla i ca. 1-2 min på båda sidorna.
 

Comments


Posted by: Lisa

Published 2014-01-05 21:04:24

Åh vad bra med recept på detta! Mums! Supergott med grillad kyckling och grönsaker i!


Posted by: Lisa

Published 2014-01-10 07:41:58

Hur lång tid innan kan man göra Tortillasbröden tror du? Bör de ätas varma eller funkar det att spara de ett tag?

Svar: Godmorgon! De är ju goda när de är småvarma tycker jag, men de höll sig även saftiga när de svalnade. Stek dem inte för länge så att de blir för torra. Förvara de invirade i kökshandduk så kan du nog göra dem en stund innan.
Anna

Comment this post
Will not be published

brevfranbageriet ELSEWHERE

    Follow me on  Bloglovin Kolla mitt inspirationsgalleri på Pinterest




CATEGORIES



ARCHIVE




THE BAKER

My profile pictureI am a Swede living in Switzerland and I love to make bread, especially slow sourdough bread. One day I want to open my own bakery and meanwhile I am exploring and experimenting with recipes and techniques to collect as much knowledge as possible. The blog is my note board to keep track of all I want to learn.



    Matbloggstoppen