Bröd + glass = brödglass

Published 2014-01-12 in Recipes: others,

 
Brödnörd som jag är innehåller följer jag en hel del brödfokuserade människor på instagram. Häromdagen snubblade jag över en något ovanlig bild: glass med bröd i. Glassreceptet visade sig komma från bloggen House of Bakes och gick under namnet Brown Bread No Churn Ice Cream. Det låter ju något underligt med bröd i glass, men det kan intygas att det var en enormt lyckad kombination! Grovt dinkelbröd och sesamfrön är numera min favoritsmaksättning på glass. Det allra bästa med det här receptet är att det är hur enkelt som helst!
 
Jag lade till och ändrade lite i grundreceptet. I själva "skapandeprocessen" har jag alltid svårt att hålla mig till recept punkt och pricka och sen hade jag lite roliga ingredienser hemma som jag ville prova, t.ex. kokossocker och vit kakao, som jag "pimpade" originalreceptet med.
 
Glass med dinkelbröd och sesamfrön
 
Ingredienser:
 
Krispiga smulor
0,5 dl sesamfrön
4 msk smör
4,5 dl brödsmulor av grovt bröd (jag använde mig av grovt osötat dinkelfullkornsbröd)
Drygt 1 dl brunt socker (jag använde ekologiskt kokossocker som har en mjuk, fin smak av kola)
1/4 tsk salt
 
Glass:
4,5 dl grädde
2-3 vaniljstänger
1 msk vit kakao (kan uteslutas)
1 dl muscovadosocker (den lite lakritsaktiga smaken passar hur bra som helst!)
1,5 dl florsocker
 
Gör så här:
Rosta sesamfrön i en stekpanna. Finfördela brödet (jag rev mitt i rivjärn). Smält smöret i en stekpanna på mellanvärme. Tillsätt brödsmulorna, sesamfrön, sockret och saltet. Rör om och stek tills smulorna karamelliseras (jag stekte mina i knappa 10 min). Sprid ut smulorna på en tallrik och låt svalna helt.
 
Vispa grädden och tillsätt vaniljen, kakaon och muscovadosockret. Vispa tills vispen lämnar små toppar i grädden. Tillsätt florsockret och vispa tills grädden är ordentligt fast. Blanda försiktigt i så mycket brödsmulor du vill ha (jag tog drygt 2 dl). Spar resten av smulorna till dekoration och det som blir över som "secret crisp" att dekorera annat med, ingen kommer att tro dig att det är fullkornsbröd...
Häll över smeten i en avlång form (jag tog en formbrödsform) som du helst kylt i förväg. Låt glassen stå i frysen i minst 6 timmar innan du serverar den.
 
Det var första gången jag använde kokossocker. Det är verkligen en ny favorit.
Lågt GI har det också tydligen.
 
 

Comments


Posted by: Christina

Published 2014-01-13 18:21:52

Detta låter riktigt gott! Kokossocker har jag aldrig hört talas om, spännande 'resor' vi får göra med din guidning på denna blog.

Svar: Både glassen och kokossockret kan verkligen rekommenderas! Det var Teo som köpte sockret i Sverige, klicka på länken så hittar du mer info om var du kan köpa det.
Anna


Posted by: Lisa

Published 2014-01-15 20:33:39

Tack för tips på annorlunda dessert!

Svar: Varsagod! Testa den, hur enkelt som helst!
Anna

Comment this post
Will not be published

brevfranbageriet ELSEWHERE

    Follow me on  Bloglovin Kolla mitt inspirationsgalleri på Pinterest




CATEGORIES



ARCHIVE




THE BAKER

My profile pictureI am a Swede living in Switzerland and I love to make bread, especially slow sourdough bread. One day I want to open my own bakery and meanwhile I am exploring and experimenting with recipes and techniques to collect as much knowledge as possible. The blog is my note board to keep track of all I want to learn.



    Matbloggstoppen