Offpist och ett filosofiskt surdegsbröd med rostat linfrö, sesamfrö och solrosfrö

Published 2014-02-06 in Recipes: sourdough bread,

Jag börjar med offpisten. I helgen var vi och åkte skidor i franska alperna i en dal som heter Maurienne. Den ligger inte alls långt ifrån stora skidsystem som Val d'Isere, men känns som en resa tillbaka i tiden, långt ifrån liftköer och after ski. Gamla stenhus med fönsterluckor, gårdshundar, fantastisk ost och snöklädda toppar överallt. Vi åkte med en väldigt duktig guide i 4 dagar och han visade oss allt från grandiosa storåk på orörda bergssidor till studsig skogsåkning och rodelliknande skogsstigar med tv-spelskänsla. Jag var helt slut varenda kväll. Grymt var det!
 
 
Utanför det lilla hotellet där vi bodde stod en stenugn. Bröd, pizza, långkok på ris, skinkor...de brukade tydligen använda den till en hel del. Just när vi var där såg den ganska oanvänd ut dock. Fick sån lust att provbaka i den. Bo däruppe en vecka, vara uppe tidigt och grädda bröd, knata upp på ett berg på förmiddagen, glida ner för ett berg i knähögt puder, sen sätta lite degar till morgondagen... Idén om att starta ett bergshotell med litet bageri kommer upp då och då och just nu är jag väldigt sugen...
 
 
Eftersom det är mitt under skidsäsong så har jag haft lite svårt att hitta tid till bakning på sistone, men idag jobbade jag hemifrån så igår passade jag på att sätta en deg. Nyss kom två fina bröd ut ur ugnen! De blev så fina att jag får lust att döpa dem... Jag lyssnade precis på ett avsnitt av Värvet med Alexander Bard och det lämnade mig med rejält mycket överraskande inspiration (herregud vilken intressant människa Alexander Bard är!). Det såddes ett FRÖ i mig att läsa mer filosofi...och eftersom jag bakat ett bröd med massa FRÖN i så gör jag nu en lite långsökt, och aningens töntig namngivelse: detta bröd får heta Frölosofi!
 
Frölosofi - surdegsbröd med rostat linfrö, sesamfrö och solrosfrö
2 bröd
 
Ingredienser:
75 g sesamfrö
50 g linfrö
40 g solrosfrö
600 g iskallt vatten
150 g vetesurdeg
150 g rågsurdeg
500 g vetemjöl
400 g fullkornsdinkelmjöl
20 g honung
30 g salt
 
Gör såhär:
"Omvänd skållning": Rosta sesamfrö, linfrö och solrosfrö i en stekpanna tills de fått ordentligt med färg. Häll över dem i en skål och slå genast det iskalla vattnet över dem.
 
Blanda alla ingredienser (inkl. skållningen) utom saltet i hushållsassistenten och kör på låg hastighet i 10 min.
Häll i saltet och kör i drygt 5 min till på högre hastighet. Låt degen vila i 30 min i bunken.
Lägg degen i en inoljad plastlåda med lock och slå degen (vik övre kanten mot mitten, vik nedre kanten mot mitten och vänd sedan degen ett halvt varv och lägg med skarven nedåt) en gång innan du låter den jäsa kallt (exempelvis i kylskåp) i ca. 8 timmar.
Vält upp degen på mjölat bakbord och dela den i två delar. Riv (=forma till runda bullar) till 2 st spända bullar. Lägg dem att jäsa med skarven nedåt i mjölade, runda jäskorgar tills de uppnått dubbel storlek.
Sätt ugnen på 250 grader ca. 1 timme innan gräddning så att bakstenen (ifall du använder en) hinner bli riktigt varm.
Vänd upp bullarna, snitta dem och skjutsa in dem i ugnen. Spruta in ordentligt med vatten med en blomspruta. Sänk direkt till 200 grader. Grädda i totalt 40 min. Öppna ugnsluckan ett par gånger för att släppa ut ångan och bygga upp skorpan.
 
Den "omvända" skållningen
 
Lägg bullarna att jäsa med skarven nedåt i mjölade korgar
 
Färdiggräddade Frölosofier
 
Nu ska jag botanisera i biblioteket...
 

brevfranbageriet ELSEWHERE

    Follow me on  Bloglovin Kolla mitt inspirationsgalleri på Pinterest




CATEGORIES



ARCHIVE




THE BAKER

My profile pictureI am a Swede living in Switzerland and I love to make bread, especially slow sourdough bread. One day I want to open my own bakery and meanwhile I am exploring and experimenting with recipes and techniques to collect as much knowledge as possible. The blog is my note board to keep track of all I want to learn.



    Matbloggstoppen