Bergig brödleverans, Afrikadags och "vad göra med dina surdegar när du reser bort?"

Published 2014-02-22 in Entrepreneurship, General, Sourdough theory,

 
Idag levererade jag bröd uppe i Engelberg. Kanske inte helt sanningsenligt att kalla det "The running baker" idag eftersom jag faktiskt inte sprang upp, 13 mil känns lite i saftigaste laget... Får jobba på långdistanlöpandet.
Min priskoll på schweiziska bröd fortsatte och jag kollade in byns bagerier, och kan härmed konstatera på de två som finns i byn ligger priserna på samma nivå som nere i städerna. Inget bergspålägg på priserna alltså, vilket jag hade väntat mig. Testköpte ett par bröd och ja, från mina smaklökars perspektiv så finns det utrymme för att ta ut svängarna lite på smakradien... Mycket hungriga skidåkare finns det också. De behöver mättas, och det ska jag fundera vidare på.
 
Från imorgon kväll och fram till mitten av mars blir det jobb i Afrika för mig, vilket kommer innebära att både surdegarna och bloggen går in i passivt läge ett tag (tips: torka dina surdegar när du ska resa bort ett längre tag: blanda med mjöl tills surdegen blir torr, fördela i mindre smulor, låt torka. När du kommer hem igen så är det bara att blöta upp dem i vatten. Surdegshotell och dyl. är alltså inte nödvändigt).
 
På min senaste resa hittade jag krokodilbröd, får se ifall jag kan överträffa det den här gången... Exotiska bröddjur och annat hamnar på instagram - följ mig gärna där!
 
Ha det gott så länge!
 

brevfranbageriet ELSEWHERE

    Follow me on  Bloglovin Kolla mitt inspirationsgalleri på Pinterest




CATEGORIES



ARCHIVE




THE BAKER

My profile pictureI am a Swede living in Switzerland and I love to make bread, especially slow sourdough bread. One day I want to open my own bakery and meanwhile I am exploring and experimenting with recipes and techniques to collect as much knowledge as possible. The blog is my note board to keep track of all I want to learn.



    Matbloggstoppen