Påskgodis: kanderade nötter med lönnsocker och citron

Published 2014-04-18 in Recipes: others,

Jag har två små påskägg av papper och 4 gula små kycklingar. Det är mitt kompletta påskpynt. I ett land där det är betydligt glesare mellan lösgodishyllorna än i Sverige vet jag inte riktigt vad jag ska stoppa i äggen. Kollade runt lite i mina skåp och hittade en väldig massa socker; råsocker, farinsocker, muscovadosocker, kokossocker, björksocker, lönnsocker, strösocker, pärlsocker, florsocker.... En citron hade jag också och en väldigt massa nötter. Det måste man ju kunna göra något gott av.
 
 
 
Det visade sig att det kunde man definitvt göra. Här kommer receptet:
 
Kanderade nötter med lönnsocker och citron
 
Ingredienser:
400 g blandade nötter (jag tog macadamianötter, mandlar och cashewnötter)
4 msk socker (jag tog 2 msk råsocker + 2 msk lönnsocker)
3 tsk citronsaft
skalet från 1 riven citron
3 tsk smör
 
Gör så här:
Rosta nötterna i en torr skekpanna. Lägg åt sidan i en skål.
Häll socker, citronsaft och citronskal i en stekpanna. Värm tills det bubblar.
Blanda i nötterna, rör om tills alla nötterna täckts med sockersmeten.
Tillsätt smöret, låt smälta och rör om.
Häll upp nötterna på bakplåtspapper och låt svalna. Bryt i bitar och förvara i glasburk med bakplåtspapper mellan lagren.
 
 
GLAD PÅSK!
 
 

Comments


Posted by: Mamma IB

Published 2014-04-18 21:43:18

Så gott det ser ut, varför gjorde jag inte något sådant, jag som älskar nötter. Ska tänka på det till en annan gång. Lösgodis består ju av en hel del suspekta ingredienser, nej fram för rena naturprodukter!
Kram och Glad Påsk

Svar: Du får göra det till nästa högtid, blev riktigt gott faktiskt!
Anna

Comment this post
Will not be published

brevfranbageriet ELSEWHERE

    Follow me on  Bloglovin Kolla mitt inspirationsgalleri på Pinterest




CATEGORIES



ARCHIVE




THE BAKER

My profile pictureI am a Swede living in Switzerland and I love to make bread, especially slow sourdough bread. One day I want to open my own bakery and meanwhile I am exploring and experimenting with recipes and techniques to collect as much knowledge as possible. The blog is my note board to keep track of all I want to learn.



    Matbloggstoppen