Bretzels/Pretzels

Published 2014-04-01 in Recipes: others,

 
Ett av mina favoritbröd i Schweiz är bretzels. I USA heter de pretzels och i Sverige vet jag inte...saltkringlor? Sega, salta och väldigt goda till öl är de iallafall. Jag köper ofta en på tågstationen i Luzern innan jag hoppar på tåget hem till Basel.
 
Bretzels - ca 15 st
 
Börja med en fördeg:
10 g jäst
125 g vatten
180 g vetemjöl
 
Blanda ut jästen i vattnet. Tillsätt mjölet och knåda i 10 min. Täck med plast och låt jäsa i rumstemperatur i 3 timmar eller i kylen över natten.
 
Fortsätt med:
10 g jäst
160 g rumsvarm mjölk
375 g vetemjöl special
5 g honung
25 g rumsvarmt smör
15 g salt
 
Häll fördegen i hushållsassistenten. Lös upp jästen i mjölken i en separat bunke. Häll vätskan över fördegen. Tillsätt mjöl och honung. Kör assistenten tills degen blandat ihop sig, ca. 4 min. Tillsätt saltet och öka hastigheten, kör i 10 min. Låt degen vila i bunken i 30 min.
Vält upp degen på ett bakbord (utan mjöl). Dela i 15 delar. Forma dem avlånga, ca. 40 cm, och låt dem vara lite tjockare på mitten, forma till kringlor (se video) och låt jäsa i 45 min under bakduk.
 
Till sist behöver du det här:
1,5 l varmt vattten
60 g kaustiksoda/natriumhydrogenkarbonat (kan köpas på apotek)
Grovsalt att strö över kringlorna
 
Sätt ugnen på 225 grader. Koka upp vattnet. Tag av det från plattan och häll i 60 g kaustiksoda/natriumhydrogenkarbonat, lite i taget (det skummar ordentligt!). Rör om. Gör ett litet snitt i bretzlarna längsgående på den tjocka delen. Doppa försiktigt ner en bretzel i taget i vätskan med hjälp av en hålslev. OBS! Använd förkläde och handskar - det kan vara frätande. Lägg bretzlarna på en plåt med bakplåtspapper och strö över grovsalt. Grädda i ca 12-15 min, tills de fått fin färg.
 
Innan jäsning
 
Bretzel i natriumhydrogenkarbonatsbad
 
Färdiggräddade bretzels
 

Comments


Posted by: Lisa

Published 2014-04-15 22:41:28

Ser fram emot att en dag få besöka ditt bageri och frossa i allt gott du skapar!

Svar: Jag ser också fram emot det!
Anna

Comment this post
Will not be published

brevfranbageriet ELSEWHERE

    Follow me on  Bloglovin Kolla mitt inspirationsgalleri på Pinterest




CATEGORIES



ARCHIVE




THE BAKER

My profile pictureI am a Swede living in Switzerland and I love to make bread, especially slow sourdough bread. One day I want to open my own bakery and meanwhile I am exploring and experimenting with recipes and techniques to collect as much knowledge as possible. The blog is my note board to keep track of all I want to learn.



    Matbloggstoppen