Min svarta bok

Published 2013-10-28 in Baking, General,

Jag har en sån där svart, lite gammaldags anteckningsbok. Den har blivit lite mjölig och vissa sidor något kladdiga av deg. Boken innehåller tips värda guld. Det mesta som står nedskrivet där plitade jag ner under tre dagar förrförra veckan när jag var uppe och bakade med fantastiskt duktiga Lena som äger och driver Bolins Bageri i lilla Fridhemsberg utanför Ullared. Ett helt fantastiskt fint litet bageri med otroligt goda bröd, bullar och kakor (missa för allt i världen inte det om ni har vägarna förbi!). Jag hade turen att träffa Lena under en kurs med bagarkonungen Jan Hedh förra året och sen dess har hon hunnit starta sitt lilla bageri - himla imponerande! Det var otroligt lärorikt att få vara med och baka från morgon till kväll, se hur hela flödet i bageriet fungerar, sätta degar, runddriva, jäsa, grädda... Sen var det så mysigt att få kliva in i bageriet tidigt på morgnarna, känna värmen och dofterna efter en kolsvart cykeltur genom skogen... Efter de där dagarna känner jag att oj, vad mycket jag har kvar att lära, och det gav ordentligt med mersmak, vill bara baka, baka, baka...öva, öva, öva...fylla den svarta boken med fler guldtips.

 

Jag i bagartagen!
 
Bolins Bageri (där hyllorna snabbt blir tomma eftersom brödet går åt som smör!)
 
 
 
 
 

Comments


Posted by: Malin´s Diner

Published 2013-11-04 15:22:25

Hade inte en aning om att det fanns bageri i Fridhemsberg. Känns som om det är väldigt litet där. Vad kul att det funkar! Tyvärr har jag inte vägarna förbi där så ofta, typ aldrig.

Hade gärna haft ett bageri i lilla Glommen där jag bor.

Kram kram

Svar: Jo, det finns det - ett jättefint litet ställe drivet av en jättehärlig tjej som heter Lena! Jag blev också så himla positivt överraskad att det funkar på en sån liten plats. Jättekul verkligen!
Anna

Comment this post
Will not be published

brevfranbageriet ELSEWHERE

    Follow me on  Bloglovin Kolla mitt inspirationsgalleri på Pinterest




CATEGORIES



ARCHIVE




THE BAKER

My profile pictureI am a Swede living in Switzerland and I love to make bread, especially slow sourdough bread. One day I want to open my own bakery and meanwhile I am exploring and experimenting with recipes and techniques to collect as much knowledge as possible. The blog is my note board to keep track of all I want to learn.



    Matbloggstoppen