Ett bageri i varje gathörn

Published 2013-10-30 in General,

Jag pendlar till jobbet i Luzern. På min promenad från tågstationen till kontoret passerar jag fyra bagerier. Det tycker jag om. I Luzern tycker jag mig se bagerier i vart och vartannat gathörn (kan vara önsketänkande...men många bagerier är det, det tycker man nog även om man inte drömmer om att öppna ett eget..). När jag gick kurs för Jan Hedh förra året prisade han de schweiziska bröden intensivt. Och det finns mycket goda bröd, det gör det (jag har ett litet utforskningprojekt på gång på det temat, men det blir nästa inlägg...). Det är en helt annan bagerikultur här än hemma i Sverige och folk köper sitt bröd på daglig basis. Det finns oftast bara små frysfack i lägenheterna så det är ingen "frysa in-kultur" på samma sätt som i Sverige. Mjölutbudet i butikerna vittnar också om att folk helst köper bröd. Det finns tyvärr oftast bara vetemjöl och en eller två andra mjölsorter. Jag flyger ofta ner mjöl från Sverige när jag varit hemma på besök, men det är ju rätt tungt...har nu hittat en lokal kvarn - Mühle Maisprach som har ett stort, härligt utbud av mjölsorter. Tänkte bege mig dit i helgen på ett litet studiebesök. 
 
 De fyra bagerierna jag passerar på vägen till jobbet.
 
"Supergott surdegsbröd mmmhh..."
 
 

Comments


Posted by: Lisa

Published 2013-11-01 08:18:13

Det är något jag verkligen kan sakna i Sverige - att alltid köpa dagsfärskt bröd i små mysiga bagerier. "Plastpåsebrödet" har ju inte alls samma charm...eller smak heller för den delen.


Posted by: Lisa

Published 2013-11-01 08:18:15

Det är något jag verkligen kan sakna i Sverige - att alltid köpa dagsfärskt bröd i små mysiga bagerier. "Plastpåsebrödet" har ju inte alls samma charm...eller smak heller för den delen.


Posted by: Tigerhonan

Published 2013-11-01 09:54:28

Fina bilder :)

Svar: Tack Tigerhonan! Håller på och experimenterar lite med storlekar och ramar på bilder, ska försöka fota med kameran också och inte bara med mobilen.
Anna


Posted by: Kristin Hådding

Published 2013-11-01 14:38:32

Kul att du jobbar i LU, vad gör du där? Jag bodde där i 4 år ;-)

Kristin

Svar: Hej Kristin! Jag jobbar med något helt annat än bageriverksamhet. Är på en liten organisation som arbetar med utveckling av hälsosektorn i att antal afrikanska länder. Luzern är vackert, saknar du det?
Anna

Comment this post
Will not be published

brevfranbageriet ELSEWHERE

    Follow me on  Bloglovin Kolla mitt inspirationsgalleri på Pinterest




CATEGORIES



ARCHIVE




THE BAKER

My profile pictureI am a Swede living in Switzerland and I love to make bread, especially slow sourdough bread. One day I want to open my own bakery and meanwhile I am exploring and experimenting with recipes and techniques to collect as much knowledge as possible. The blog is my note board to keep track of all I want to learn.



    Matbloggstoppen