Vita "brownies" med choklad- och whiskyganache

Published 2013-11-03 in Recipes: sweet stuff,

Gårdagskvällen gick alltså i whiskyns tecken och det var ett digert utbud av ädla drycker vi fick äran att smaka på. Ska inte gå närmare in på det, och jag är heller ingen whiskykännare, men nämner namnet på min favorit: Murray McDavid Auchroisk 1992, ifall nån gillar whisky... Nu till det väsentliga: efterrätten! :)  De vita "browniesarna" med choklad- och whiskyganache fick bra betyg av gänget. Ingen hälsokur direkt, men det tycker jag inte efterrätter ska vara heller. Här kommer en bild på resultatet (dekorerades sen med riven vit choklad, men eftersom den skulle fraktas över halva stan så gjordes det på plats):
 
 
Här kommer som utlovat receptet:
 
Ingredienser:
225 g smör
175 g hackad vit choklad
3 ägg
2 äggulor
350 g strösocker
200 g vetemjöl
1 nypa salt
150 g valnötter
 
Choklad- och whiskyganache
50 g vispgrädde
150 g mörk choklad
1 msk smör
1 msk whisky (eller mer ifall man vill ha tydligare whiskysmak)
 
Riven vit choklad till garnering (eller nåt annat skoj)
 
Så här gjorde jag:
Smält smöret och blanda i chokladen. Rör tills chokladen smält.
Vispa äggen, äggulorna ch sockret riktigt pösigt. Blanda mjälet och saltet och rör sen ner det lite i taget tills man får en jämn, härligt plufsig smet. Rör ner chokladsmeten under omrörning. Vänd till sist ner nötterna.
Lägg ett bakplåtspapper i en form och smöra pappret. Häll i smeten.
Grädda kakan i 180 grader i 20-25 min (beroende på hur kladdig man vill ha den, jag tog ut den hade "stannat" i mitten) och låt den sen svalna i formen.
Ganache: Koka upp grädden och rör ner chokladen, bit för bit, tills krämen är slät. Rör ner smörklicken och whiskyn.
Vänd kakan upp och ner på en bricka/fat. Bred ganachen över kakan. Låt svalna. Strö över riven choklad, kanske lite silverkulor, hackade nötter eller vad du känner för att garnera med.
 

Comments


Posted by: Mathias&Rebecca

Published 2013-11-03 21:10:35

Ser ju riktigt gott ut!! :)

Svar: Tack Mathias&Rebecca! Ett recept helt klart värt att prova!
Anna


Posted by: Ingrid

Published 2013-11-04 13:59:36

Gu så gott! Jag är ju nyfrälst på whiskey... Kanske nåt vi kan få smaka på till jul?!

Svar: Det är väldigt möjligt skulle jag säga!
Anna


Posted by: Malin´s Diner

Published 2013-11-04 15:20:03

Åh, så spännande detta låter! Gillar iafs inte whiskey, men kan tänka mig att det blir gott med annan sprit också. Kanske glögg så här innan jul.

Tack för dina fina ord om min blogg :-) Du har mycket smarrigt du också. Jag har precis fastnat för surdegsbak, efter att ha köpt surdeg av Sara på Solhaga Stenugnsbageri.

Kram kram

Svar: Man kan experimentera med massa olika smaker i ganachen - glögg, varför inte? :) Surdegsbak är så himla roligt, kör på och hör gärna av dig så kan vi byta tips! Solhaga Stenugnsbageri är ju underbart, var där på litet besök för ett par veckor sedan när jag var i Sverige!
Anna


Posted by: Lisa

Published 2013-11-04 20:01:57

Brownien ser ju hur god ut som helst. Den ska absolut testas!

Comment this post
Will not be published

brevfranbageriet ELSEWHERE

    Follow me on  Bloglovin Kolla mitt inspirationsgalleri på Pinterest




CATEGORIES



ARCHIVE




THE BAKER

My profile pictureI am a Swede living in Switzerland and I love to make bread, especially slow sourdough bread. One day I want to open my own bakery and meanwhile I am exploring and experimenting with recipes and techniques to collect as much knowledge as possible. The blog is my note board to keep track of all I want to learn.



    Matbloggstoppen