Surdegsteori

Published 2013-11-19 in Sourdough theory,

Surdeg är hjärtat av mitt bakintresse. Jag är långt ifrån fullärd på ämnet, och jag hämtar mycket inspiration och fakta från andra som redan skrivit väldigt mycket bra om det. Min blogg är inte en surdegsteoriblogg, men jag delar med mig av tips för att hålla surdegar vid liv och andra små tips i relation till bakning med surdeg.
 
Jag höll på och experimenterade en hel del med surdegsstarter i början, utan att få något riktigt bra resultat. De surdegar jag har nu härstammar från en kurs jag gick förra året då vi fick med oss surdeg hem, och den surdeg jag har idag är samma deg jag har hållit vid liv sedan dess. Om du tycker det är svårt att komma igång med en bra surdegskultur så skulle jag faktiskt rekommendera att du köper en burk med vetesurdeg och en med rågsurdeg på något av alla de fina surdegsbagerier som finns idag. Många bagerier säljer surdeg på burk, annars kan man säkert fråga ifall man kan få köpa. Då har man en bra start med en gång och kan sen fokusera på att hålla surdegen aktiv och välmående. Och skulle någon ha vägarna förbi Basel så hör av dig så delar jag med mig av mina degar:)
 
Det finns som sagt mycket bra skrivet på andra bloggar och i böcker om surdegsteori. Här är mina favoriter där jag lärt mig mest:
 
Bloggar och webbsidor:
Pain de Martin: lilla surdegsskolan
Sara bakar: om surdeg
Baka surdeg: recept och information
 
Böcker:
Bakverksta'n av Manfred Enoksson
Bröd från Brunkebergs Bageri av Heléne Johansson
 
 

Comments

Comment this post
Will not be published

brevfranbageriet ELSEWHERE

    Follow me on  Bloglovin Kolla mitt inspirationsgalleri på Pinterest




CATEGORIES



ARCHIVE




THE BAKER

My profile pictureI am a Swede living in Switzerland and I love to make bread, especially slow sourdough bread. One day I want to open my own bakery and meanwhile I am exploring and experimenting with recipes and techniques to collect as much knowledge as possible. The blog is my note board to keep track of all I want to learn.



    Matbloggstoppen