Lussekatter och fyllda saffransbullar på vildjäst och surdeg

Published 2013-11-30 in General, Recipes: sourdough bread, Recipes: sweet stuff,

Jag dricker glögg med balkongdörren öppen...och lyssnar på Lars Winnerbäck. Det är VARMT i köket. Ugnen har varit igång i många timmar. Om man räknar bort min morgonpromenad och en liten tur till Ikea för att köpa glögg (man tager vad man haver som utlandssvensk) så har jag i stort sett bakat hela dagen. Imorgon är det första advent och det doftar traditionsenligt av nybakat, saffran, glögg och lite granris som jag dekorerat min adventsljusstake med (ja, som sagt, man tager vad man haver, har inte hittat någon mossa här). Årets lussebullar är alltså klara och så här såg det ut igår när jag påbörjade lussebullsbaket:
 
Överst: vildjäst på russin. Till vänster: saffran i rom och råsocker
(se receptet nedanför). Till höger: surdeg på vildjäst.
 
Lussekatter och saffransbullar på vildjäst och surdeg - ca. 20 st
 
Ingredienser:
2,5 g saffran
20 g råsocker
20 g rom
 
200 g vetesurdeg startad på russinsvildjäst
700 g vetemjöl
2 dl rumstempererad mjölk (1,5 %)
0,5 dl rumstempererad grädde
200 g rumstempererat smör
220 g socker
50 g russin (+ ca 1 dl vatten och 1 msk rom för blötläggning)
60 g persipan (mandelmassa gjord på aprikoskärnor (väldigt god!), men det går lika bra med mandelmassa)
Ägg till pensling
Pärlsocker och hackad mandel till garnering på saffransbullarna
 
Gör såhär:
Dag 1: Blanda saffran, råsocker och rom och låt stå övertäckt över natten. Blanda 120 g vetemjöl och 120 g russinvildjäst (= vetesurdegen startad på russinvildjäst) och låt stå övertäckt över natten.
 
Dag 2:
Lägg russin i blöt i rom och vatten.
Blanda vetesurdegen, vetemjölet, mjölken och grädden och sockret i hushållsassistent i 15 min på låg hastighet. Låt degen vila i 30 min i bunken.
Dela smöret i kuber och "mata ner" det i degen under tiden som assistenten går. Häll i saffrans-, socker- och romblandningen. Kör på låg hastighet i 10 min. Låt degen vila en timme.
 
Häll av de blötlagda russinen. Spar de russin du vill ha att dekorera lussekatterna med. Ta resten av russinen till fyllningen i saffransbullarna. Hacka russinen och blanda med riven persipan och lite vatten så att det blir till en kladdig röra (se bild).
 
Vält upp degen på mjölat bakbord och dela i 90 gramsbitar. Forma hälften till lussekatter och dekorera med russin.
 
Forma resten av 90 gramsbitarna till runda bullar. Platta sedan ut bullarna och lägg på en klick russin- och persipanblandning i mitten. Nyp ihop bullarna och rulla ihop dem.
 
 
 
 
Låt sedan lussekatterna och saffransbullarna jäsa i ca 7 timmar. Det tar ett tag, men de blir himla fina sen! Jag ställde in mina i min avstängda ugn.
 
Sätt ugnen på 220 grader. Pensla med ägg. Strö på pärlsocker och hackad mandel på saffransbullarna. Grädda på plåt i mitten av ugnen i ca. 10 minuter.
 
 
 
 
 

Comments


Posted by: Christina

Published 2013-12-01 09:17:39

Oj vad gott det låter och så vackra bullarna blev!
Smakerna måste ju verkligen mogna i denna varsamma process. Detta recept skall jag försöka mig på när jag blivit lite bättre på surdeg. Har du tips på en mjuk julpepparkaka? Jag har provat många recept under åren men inte det optimala ännu. Ha en mysig advent!

Svar: Vi får helt enkelt ha en liten workshop i jul! Recept på mjuk pepparkaka har jag hört att ni har en viss expertis på i er familj... Ska kanske försöka mig på att baka mjuk pepparkaka till den 13 december och så får vi se om jag kommer i närheten... kram!
Anna


Posted by: Teo

Published 2013-12-01 14:40:57

Ska se om jag kan få lufthansa att lägga på en rem!

Comment this post
Will not be published

brevfranbageriet ELSEWHERE

    Follow me on  Bloglovin Kolla mitt inspirationsgalleri på Pinterest




CATEGORIES



ARCHIVE




THE BAKER

My profile pictureI am a Swede living in Switzerland and I love to make bread, especially slow sourdough bread. One day I want to open my own bakery and meanwhile I am exploring and experimenting with recipes and techniques to collect as much knowledge as possible. The blog is my note board to keep track of all I want to learn.



    Matbloggstoppen