Lokalt mjöl

Published 2013-11-06 in General,

Som jag skrivit tidigare har varit på jakt efter bra mjöl här i Schweiz. Har tyckt att det finns så få sorter i butikerna, bara vetemjöl, rågmjöl och dinkelmjöl för det mesta. Jag har saknat det svenska utbudet av grovt rågmjöl, rågsikt, krossad vete och råg... Men det är väl det där med bagerikulturen kanske, att folk köper mer på bagerier och bakar mindre hemma helt enkelt. I vilket fall som helst så har jag misstänkt att det måste finnas lokalt producerat och malet mjöl runtomkring Basel där vi bor. Och så hittade jag Mühle Maisprach som jag skrev om tidigare. I lördags var det dags för ett besök. Vi kom körande nerför ett mindre berg och såg då byn Maisprach ovanifrån där den ligger i en pittoresk dal i ett böljande landskap som får en att tänka på varelser med hårbeklädda fötter och sagor om ringar... 
 
 
Där i byn finns alltså en kvarn som legat där sen mitten av 1600-talet och fortfarande drivs av samma mjölnarfamilj, familjen Graf. Intill kvarnen finns en liten butik med en uppsjö av olika mjölsorter. Jag fick hejda mig från att köpa alldeles för mycket, men jag ville gå loss och köpa av ALLT...
 
 
Efter inköpen fick vi en guidad tur i kvarnen av dess nuvarande mjölnare - Herr Mjölnare Graf Nr X i ordningen. Det var lite som att kliva in i en annan, svunnen värld. Lite som i Bullerbyn när de besöker kvarnen... Det surrade och lät, det var alldeles halt på trägolvet av allt mjöldamm och maskinen spottade ut olika skalrester, krossade korn, kli, grova och fina mjölsorter ur rör och ner i stora 25 kilossäckar. Mjölnaren berättade att Mühle Maisprachs årsproduktion av både ekologiska och icke-ekologiska mjölsorter motsvarar en industriell kvarns halvdagsproduktion (!), så det är väldigt småskalig produktion de sysslar med. Han berättade även att de är ganska få, de riktiga mjölarna. I Schweiz utbildas 20 mjölnare per år, vilket ändå i mina öron låter ganska mycket. Försöker hitta statistik för Sverige, men inte lyckats få fram nåt än.
 
 
 
 
 
Ser verkligen fram emot att testbaka med deras mjöl. Det enda jag saknade i utbudet var durummjöl och emmermjöl, men iallafall emmermjölet skulle de se till att mala till nästa gång lovade de. Känns himla flott att ha hittat en lokal kvarn och mjölnare!
 
 
 
 

Comments


Posted by: Anonym

Published 2013-11-07 19:33:15

Helt fantastiskt, så himla roligt att du hittat en kvarn med anor. Hoppas du får många intressanta blandningar att testbaka. Christina

Svar: Ja, det ska bli jättekul att testbaka på mina nya mjölsorter. Kommer att dela med mig av alstren här!
Anna

Comment this post
Will not be published

brevfranbageriet ELSEWHERE

    Follow me on  Bloglovin Kolla mitt inspirationsgalleri på Pinterest




CATEGORIES



ARCHIVE




THE BAKER

My profile pictureI am a Swede living in Switzerland and I love to make bread, especially slow sourdough bread. One day I want to open my own bakery and meanwhile I am exploring and experimenting with recipes and techniques to collect as much knowledge as possible. The blog is my note board to keep track of all I want to learn.



    Matbloggstoppen