Jo'anna - surdegsbröd med mango, guava och rostade macadamianötter

Published 2013-11-22 in Recipes: sourdough bread,

Jag köper sällan souvenirer när jag reser. Istället kommer jag ofta hem från resor med väskan full av kryddor, och andra ingredienser som kan användas i köket. Från senaste resan till Zambia kom jag hem med chilichutney, ingefärspulver, antilopkorv, senapspulver, rooibos-te, vin, torkad mango, guava-"oblater" och macadamianötter. Såna souvenirer gillar jag. Mycket av det där kan man ju hitta hemma också, men jag gillar att gå i matvarubutiker och på marknader utomlanda och köpa saker där de produceras, det smakar och doftar alltid annorlunda än om man plockar det på "exotiska hyllan" i en matvarubutik hemma.

En hel del av det jag köpte med mig hem denna gång inhandlades under mellanlandningen i Johannesburg. Därför vill jag be att få presentera "Jo'anna" - ett surdegsbröd med smak av Sydafrika! Mörkt, sött, fruktigt - som en tropisk natt när temperaturen inte går under 30 grader... Brödet blir allra bäst om man lyssnar på Eddy Grant's "Gimme hope Jo'anna" under tiden man bakar. Låten handlar ju om Sydafrika undet apartheidtiden och specifikt områden runt Johannesburg - Jo'anna - där motståndet mot apartheidlagarna var extra starkt. Låten förbjöds av den sydafrikanska regeringen, men spelades flitigt ändå.
 
Jo'anna - 2 stora eller 4 mindre bröd
 
Ingedienser:
1000 g vetemjöl
600 g vatten
125 g grahamsmjöl
400 g grahamssurdeg
10 g jäst
150 g brunt farinsocker
45 g guavapuré
35 g honung
150 g torkad mango
100 g torkad guava (jag använde en sorts torkad och pressad guava, som oblater fast mjuka, inte så lätt att få tag på, men man kan ju använda andra frukter)
150 g macadamianötter
30 g salt
 
Gör såhär:
 
Dag 1: Lägg mangon i blöt ett par timmar innan du ska baka. Klipp den i ca 3-4 cm stora bitar. Mina guava"oblater" behövde inte blötläggas. Rosta macadamianötterna ett par minutet i stekpanna. Mixa guavan med lite vatten så att det blir till en kladdig pasta.
 
Blanda alla ingredienser utom frukten, nötterna och saltet. Arbeta degen i hushållsassistent i 10 minuter på låg hastighet. Tillsätt sedan saltet och kör på lite snabbare hastighet i 5 min. Tillsätt sedan mangon, guavan och nötterna och låt det blandas med degen. Degen doftar härligt blommigt! Lägg degen i en inoljad plastlåda med lock och låt den vila i 30 min i rumstemperatur.
 
Vik degen försiktigt i ett s k treslag (vik övre kanten mot mitten, vik nedre kanten mot mitten och vänd sedan degen ett halvt varv och lägg med skarven nedåt). Ställ degen i kylen över natten.
 
Dag 2: Lägg in din baksten i ugnen eller sätt in en plåt. Sätt ugnen på 250 grader. Stjälp upp degen på mjölat bakbord. Här kan man antingen dela den med vass kniv i två delar eller fler. Jag delade min i avlånga 4 delar som jag sedan vred till en sorts tjocka baguetter. Lägg in bröden i ugnen och spruta in rikligt med vatten (jag använder blomspruta). Sänk värmen direkt till 175 grader. Efter 20 min öppnar du luckan och vädrar för att bygga upp skorpan. Grädda bröden i ca 45 min eller tills du känner att en bra skorpa har bildats. Mina behövde lite längre tid på sig, men jag gillar kraftig skorpa på bröden. Man kan också använda ugnstermometer och ställa in den på 98 grader.
 
Låt bröden svalna på galler. Servera med jordnötssmör, marmelad (ananas, passionsfrukt eller annat tropiskt) och kanske skivad banan! Eller med en krämig mögelost, det söta och fruktiga i brödet gifter sig bra med osten. Eller ät som det är bara!
 
Mango, guava och rostade macadamianötter
 
Olika stora luftbubblor visar på bra jäsningsresultat
 
Jo'annorna nyss utkomna ur ugnen
 
Bra match med ananasmarmelad!
 
 
 
 

Comments


Posted by: Ingrid

Published 2013-11-23 10:15:00

Gud! Det brödet verkar ju helt sinnes!! Kan du inte spara en bit att äta till ostarna och portvinet i jul?!

Svar: Kan baka bytt till jul!
Anna


Posted by: Anonym

Published 2013-11-23 15:42:27

Ja! Baka till jul!


Posted by: Lisa

Published 2013-11-23 15:45:06

Glömde skriva mitt namn på förra kommentaren.

En fråga:
När man ska blanda i mjölet i degvätskan med hjälp av en assistent, ska man köra på låg eller hög hastighet då?

Svar: Jag brukar köra på låg hastighet för att få alla ingredienser (utom saltet) att blanda sig och jobba degen spänstig, sen ökar jag hastigheten efter att jag haft i saltet.
Anna


Posted by: Karin

Published 2013-11-24 20:06:28

Men ojoj vad gott!!!

Svar: :)
Anna


Posted by: Anonym

Published 2013-11-25 17:57:10

Anna, jag är så imponerad av dina bröd! Vilken känsla du har!! Jag lever mig in i minsta guava strimla och njuter. Detta är ju konst. Vet inte om jag klarar av lussekatterna i år, men dessa lite torra och ibland skrynkliga tingestar har för min stackars familj blivit en tradition som de längtar efter ...har du tips på saftiga o tunga sådana? Kram christina

Svar: Tack för de fina orden, Christina! Tänkte ge mig på lussekattsbakning i helgen. Jag slänger nog i lite surdeg i mina, annars är Kesella ett bra tips för att få dem saftiga!
Anna

Comment this post
Will not be published

brevfranbageriet ELSEWHERE

    Follow me on  Bloglovin Kolla mitt inspirationsgalleri på Pinterest




CATEGORIES



ARCHIVE




THE BAKER

My profile pictureI am a Swede living in Switzerland and I love to make bread, especially slow sourdough bread. One day I want to open my own bakery and meanwhile I am exploring and experimenting with recipes and techniques to collect as much knowledge as possible. The blog is my note board to keep track of all I want to learn.



    Matbloggstoppen