Brödplanering och Boeuf Bourguignon

Published 2013-11-18 in Entrepreneurship, General,

Jag har landat på schweizisk mark igen. Även om värme är underbart så uppskattade jag verkligen känslan av frisk luft när jag steg av planet i Zürich tidigt imorse.
 
Som enda reselektyr på Zambiatrippen hade jag med mig Bakverksta'n av Manfred Enoksson (något av en Bibel för mig) och en bok om att starta eget - Rivstart av Stefan Ekberg. Säger en del om vad som snurrar i mitt huvud för tillfället...  Hann visserligen inte läsa så väldigt mycket i någon av böckerna pga långa arbetsdagar, men somnade ett par kvällar över uppslag om ugnar, bakkemi och mjölegenskaper....
 
Inget jobb idag och dessutom ensam hemma så mellan uppackning och tvätt har jag funderat över recept. Har matat upp surdegarna så att de ska vara pigga på torsdag kväll inför bakning på fredag. Fick med mig lite roliga ingredienser hem från resan som jag tänkte experimentera med...säger inget mer, ni får kika in framåt helgen för exotiskt surdegsbrödrecept...
 
Ja, här sitter jag alltså i min ensamhet, planerar bak och äter min nyss lagade Boeuf Bourguignon (låter ju lite storslaget att laga det när man är ensam hemma, men det var en konsekvens av frysstädning...). Har det ganska trevligt, men flygplansnatten börjar göra sig påmind och ögonlocken blir tyngre och tyngre... God natt!
 
 
 
 
 

Comments


Posted by: Lisa

Published 2013-11-22 07:42:30

Ser ju jättemysigt ut, i din ensamhet!! Ser fram emot det Zambiainspirerade brödet!

Comment this post
Will not be published

brevfranbageriet ELSEWHERE

    Follow me on  Bloglovin Kolla mitt inspirationsgalleri på Pinterest




CATEGORIES



ARCHIVE




THE BAKER

My profile pictureI am a Swede living in Switzerland and I love to make bread, especially slow sourdough bread. One day I want to open my own bakery and meanwhile I am exploring and experimenting with recipes and techniques to collect as much knowledge as possible. The blog is my note board to keep track of all I want to learn.



    Matbloggstoppen