Oscarcitos - skållade rågsurdegsbullar med fikon, dadlar och valnötter till adventsfrukosten

Published 2013-12-01 in Recipes: sourdough bread,

Idag är det första advent och första december. Dagen att öppna första luckan på adventskalendern och se första avsnittet på julkalendern. Det är också dagen då Oscar har namnsdag. Oscar är min gudson och enligt hans mamma öppnade han imorse första luckan på adventskalendern jag skickat honom med stor spänning. Barn och jul och förväntan, minns väldigt väl känslan själv...
 
Det blir väldigt mycket söta kakor och bakverk innan och under julen. Jag är egentligen mer en brödperson än en kakperson. Därför bestämde mig för att göra frukostbullar med rågsurdeg och fylla dem med godsaker som hör advent och julen till att kunna ha till adventsfukosten. Utgick från ett recpet i Jan Hedhs bok Sura degar söta bröd. Bullarna blev väldigt saftiga och riktigt goda och jag tänker mig att det söta i dem hade kunnat falla förväntansfulla barn på läppen. Därför döper jag dem till Oscarcitos (=små Oscars)!
 
Oscarcitos - ca. 20 bullar
 
Ingredienser:
250 g vatten (till skållning)
125 g grovt rågmjöl (till skållning)
25 g salt (till skållning)
 
20 g jäst
300 g vatten
395 g skållning
15 g nyponmjöl
250 g grovt rågmjöl
450 g vetemjöl
100 g rågsurdeg
100 g dadlar
100 g fikon
80 g valnötter
 
Gör såhär:
Dag 1: Skållning: Koka upp vatten och slå det över mjölet och saltet. Täck det med plast och låt stå i rumstemperatur över natten.
 
Dag 2: Lös upp jästen i vattnet. Tillsätt alla de övriga ingredienserna inkl. skållningen och knåda degen i hushållsassistent i 15 min på låg hastighet. Hacka dadlar, fikon och valnötter i grova bitar. Häll i dem i degen och låt det blandas. Kör inte degen länge efter att du blandat ihop frukt och nötter, nu vill du bara att de ska blandas in i degen. Man kan behöva hjälpa hushållsassistenten lite... Lägg degen i en inoljad plastlåda med lock och låt vila i 60 min.
 
Väg upp degen i 90 gramsbitar. Rulla bitarna till avlånga "små limpor". Spraya vatten (med blomspruta) på bullarnas ena sida och vänd dem i grovt rågmjöl. Lägg bullarna på en mjölad plåt, täck med handduk och låt jäsa i 30 min i rumstemperatur. Tryck sedan till bullarna lätt och låt jäsa i ytterligare 30 min. De ska kännas luftiga och lätta när de är färdigjästa. Så här såg de ut när de var var ojästa:
 
Och så här när de var jästa:
 
Sätt ugnen på 250 grader. När ugnen kommit upp i värme, snitta ev. bullarna och ställ in bullarna och spruta in bra med vatten med en blomspruta så att bullarna kan expandera i värmen. Efter 10 min luftar du genom att öppna ugnsluckan ett par sekunder så att skorpan kan byggas upp. Bullarna ska gräddas i ca. 12-15 min totalt. Låt dem svalna på galler.
 
Sen är det bara att tända adventsljusen och äta frukost lääänge...
 
 

Comments


Posted by: Oscars mamma

Published 2013-12-01 19:51:32

Å så fiint, en liten brödbulle uppkallad efter min lille prins ❤️ Tack, vad det värmde! Kramar

Svar: Tyckte den passade honom. Får baka den nästa gång jag är på besök hos er! Kram
Anna


Posted by: Lucia Fülscher

Published 2013-12-05 08:17:34

Dessa rågbullar var verkligen en hit!!!


Posted by: lisa

Published 2013-12-05 13:49:32

Detta måste jag testa! Tips på pålägg?

Svar: De är ju lite söta med fikonen och dadlarna så en starkare ost skulle jag säga. Och kanske lite marmelad på det.
Anna

Comment this post
Will not be published

brevfranbageriet ELSEWHERE

    Follow me on  Bloglovin Kolla mitt inspirationsgalleri på Pinterest




CATEGORIES



ARCHIVE




THE BAKER

My profile pictureI am a Swede living in Switzerland and I love to make bread, especially slow sourdough bread. One day I want to open my own bakery and meanwhile I am exploring and experimenting with recipes and techniques to collect as much knowledge as possible. The blog is my note board to keep track of all I want to learn.



    Matbloggstoppen