Bageri på hjul

Published 2014-03-16 in Entrepreneurship, My bakery,

Efter 2,5 veckas resande i Tanzania och Zambia är jag hemma i Basel igen. Surdegarna är matade och pigga (de behövde bara en enda matning för att komma igång igen efter sin kylskåpstillvaro!). I förrgår rörde jag ihop en levain och imorse gräddade jag nötbrödet som stått och jäst sedan igår. Terapi att få jobba med degar igen efter att ha fokuserat på jobb 24/7 i drygt två veckor.
 
Innan jag stack iväg på jobbresa började jag spåna på tankar kring ett mobilt bageri; att ta mikrobageritanken vidare och sätta hjul på den. Tänk att kunna driva bageri utan att vara låst till en plats...det hade varit helt optimalt!
Food trucks är ju i ropet lite överallt och det finns oändligt många källor till inspiration om man kollar runt lite. Jag skulle dock inte vilja åka runt och bara sälja bröd, jag skulle vilja åka runt och baka bröd, i ett komplett bageri på hjul. Självklart är jag inte först med den här tanken, det finns andra som också vill rulla runt och baka, bl.a. Del Popolo's mobila pizzeria i San Fransisco, som nog kan vara bland det grymmaste jag sett: en ombyggd container med originalpizzaugn från Napoli med ena sidan i glas så att hela tillverkningsprocessen är synlig! Spanade intensivt på överginva containrar under resan och funderade på hur man enklast skulle kunna skeppa hem en...
 
 
Fältbageriet utanför Svenljunga är ett annat inspirerade exampel på mobilt bageri där de bakar i två militära bagerivagnar. Är sugen på att åka dit och hälsa på - ska försöka få till det snart. En av deras bagerivagnar kommer från den schweiziska armén och eftersom jag befinner mig på plats i Schweiz började jag kolla runt ifall det finns fler vagnar att få tag på...och det visar det sig att det gör! Har luskat reda på en vagn som står en halvtimmes resa härifrån Basel som jag ska åka och inspektera på onsdag. Den ska tydligen vara i fint skick och vara komplett försedd med 3 ugnar, jässkåp och degblandare. Är så nyfiken på att titta närmare den! Huruvida det blir köp eller inte får jag ta ställning till efter titten. Den är inte helt gratis och för att få köra den behöver jag nog uppgradera körkortet...men tanken är som sagt grymt lockande, tänk att köra runt med ett litet bageri, kunna stanna varsomhelst och baka! Visst, diverse tillstånd och formaliteter för att kunna bedriva en sådan verksamhet behövs säkerligen, men steg 1 är en vision, sen kan man jobba på den realistiska planen...
 
 

Comments


Posted by: Lisa

Published 2014-03-16 20:16:40

Det kanske blir "bagerivagnen" genom Europa på väg till Sverige i sommar då?

Svar: Kanske det, kanske... :)
Anna


Posted by: Desiree

Published 2014-03-21 11:05:07

Det där tycker jag låter som en jättespännande idé. Jag hoppas att kontainern du ska kolla på kan vara något. Jag tror mycket på food trucks. Verkar inte finnas något sådant här i Basel ännu. Jag tror det kan finnas ett stort intresse och en stor marknad.

Svar: Kul att du gillar idén!
Anna

Comment this post
Will not be published

brevfranbageriet ELSEWHERE

    Follow me on  Bloglovin Kolla mitt inspirationsgalleri på Pinterest




CATEGORIES



ARCHIVE




THE BAKER

My profile pictureI am a Swede living in Switzerland and I love to make bread, especially slow sourdough bread. One day I want to open my own bakery and meanwhile I am exploring and experimenting with recipes and techniques to collect as much knowledge as possible. The blog is my note board to keep track of all I want to learn.



    Matbloggstoppen