Nanobageri, mikrobageri, makrobageri

Published 2014-02-11 in Entrepreneurship, My bakery,

Ett mikrobageri är ett bageri i liten skala som producerar en begränsad mängd bröd (t.ex. 2 dgr/vecka) för småskalig försäljning. Det kan drivas från ditt egna kök, källare, garage, friggebod eller någon annan del av ditt hem som du omvandlat till bageri, eller alternativt från en lokal som du har tillgång till (t.ex. skolkök, restaurang) Ett mikrobageri kan vara vinstdrivande, eller drivas bara för nöjes skull. Det kan drivas av enskilda personer eller av flera personer.
 
Om man googlar 'micro bakery' så får man rejält många intressanta träffar i framförallt USA, Storbritannien och Australien. Bl.a. kan man läsa om det i amerikanska Wall Street Journal och brittiska The Independent. Folk diskuterar hur man startar micro bakeries på The Fresh Loaf och det skrivs om containerbagerier och Bread Angels på Virtuous Bread. Vissa har framgångsrikt crowdfundat för att starta ett micro bakery och på Real Bread Campaign finns länkar på ämnet... Det finns en hel del engelskspråkigt att inspireras av med andra ord!
 
Googlar man däremot 'mikrobageri' på svenska (eller för den delen 'micro-bäckerei' på tyska) så får man ett betydligt mindre antal intressanta träffar. Det är lite synd för jag hade gärna besökt ett par mikrobagerier antingen här i Schweiz eller i Sverige och träffat människorna bakom. Har tyvärr inga resor planerade till varken de förenta staterna, det förenade kungariket eller de förenade där down under...
 
Just nu passar det inte riktigt för mig att dra igång ett fullskaligt bageri så därför lockar den här mikrobageri-tanken mig. Det kliar ju i mig att starta upp någonting! Jag har hittills inte definierat min 'The running baker'-verksamhet, men när jag dykt djupare i definitionerna av mikrobagerier skulle jag nog säga att min nuvarande s k "bageriverksamhet" är ett nanobageri :) På vägen till mitt framtida bageri skulle man alltså kunna säga att jag är på andra pinnen på nano - mikro - makro-stegen:
 
- Baka för eget bruk
- Baka för vänner (det är här jag är för tillfället)
- Baka för grannar (hit skulle jag enkelt kunna utöka 'The running baker')
- Baka för en marknad (detta ska jag undersöka närmre - hade varit grymt kul!)
- Baka för en lokal affär (ett senare steg)
- Baka för flera lokala affärer (ett ännu senare steg)
- Sadla om helt och starta eget... (målet)
 
Detta får bli första inlägget på temat mikrobageri och början på en plan för uppskalning av mitt bakande...
 
Bild: AiClay
 

Comments


Posted by: Christina

Published 2014-02-12 00:48:30

Anna Anna , vad skall jag kalla det jag håller med , nano nano nano, finns det? Igår fick jag ihop 8 bröd, enkla, på en dag. Puh! Rekord för mig och alla plastburkar. Levererar till Sofia med söner och där försvinner en limpa på en fika!,,, bra betyg? Eller tidigare avsaknad av denna mysprodukt? Idag har jag köpt en bok av Jan Hedh och nu blir det mer allvar känner jag. Beundrar dig som kan tänka göra allt detta arbete för andra, jag kommer nog inte längre än inom familjen nivå. Men man blir "brödtagen" visst är det så!

Svar: 8 bröd på en dag - det tycker jag börjar närma sig gränsen mot mikro! :) Underbart att bröden försvinner i ett nafs - tycker jag verkligen du ska ta som ett gott betyg!
Anna


Posted by: Josefine

Published 2014-02-12 17:18:50

Hej Anna,
Halkade in på ditt instagram å din blogg av en slump. Är själv bagare, fast driver nu konditori, och brinner för att baka grymma bröd. Tänkte bara ge dig ett tips om lärorika böcker som nästan kan ersätta kurser, fast bara nästa. Finns en bagare i san francisco, bageriet heter Tartine, som gjort 2 böcker "tartine bread" och no. 3. De teknikerna han använder gör att man får precis lika fint bröd hemma som på ett bageri. Bara ett tips...
Ha det bra och lycka till,
Josefine

Svar: Hej Josefine! Kul att du nämner Tartine-böckerna! Har beställt Tartine Bread som levereras i helgen och har lagt No. 3 på min lista på adlibris! Ser väldigt mycket fram emot att få dem! Var ligger ditt konditori? Vem vet, kanske har jag vägarna förbi en dag!
Anna

Comment this post
Will not be published

brevfranbageriet ELSEWHERE

    Follow me on  Bloglovin Kolla mitt inspirationsgalleri på Pinterest




CATEGORIES



ARCHIVE




THE BAKER

My profile pictureI am a Swede living in Switzerland and I love to make bread, especially slow sourdough bread. One day I want to open my own bakery and meanwhile I am exploring and experimenting with recipes and techniques to collect as much knowledge as possible. The blog is my note board to keep track of all I want to learn.



    Matbloggstoppen