Vi bakar

Published 2014-05-06 in Baking, General,

Hur kommer det sig att du är så intresserad av bröd? Den frågan får jag ganska ofta. Jag är inte helt säker på svaret, men det har definitivt dels att göra med en kreativ ådra som jag behöver få utlopp för och delvis också på att det bakades en hel del hemma när jag var mindre. Särskilt pappa har alltid bakat mycket bröd. Nu för tiden har jag en ganska rejäl samling kok- och bakböcker hemma, men då för länge sedan var det särskilt en som jag och mina systrar använde oss av: Vi bakar - 10 recept som alla kan klara. Jag hittade den igen när jag var hemma och hälsade på sist och det var en rejäl nostalgitripp att bläddra igenom den. Boken är tummad, sidorna är smutsiga av kladdiga fingeravtryck, degrester och mjöl...välanvänd med andra ord. Boken andas 70-tal och gul-brun-orange pedagogik. Varje recept börjar med en bild på ett handfat och ett par händer - glöm inte att tvätta händerna först! Gillar uppslaget med 'Bra att kunna' som visar bilder på metoder som dela, knåda och nagga. Väldigt basic - men helt klart bra att kunna! Kanske har 'Vi bakar' bidragit till mitt bak- och brödintresse mer än jag tror :)
 
 
 
 
 
 

Comments


Posted by: Anonym

Published 2014-05-06 22:49:31

Hej!
Tänk att den boken kommer jag ihåg....
Har fortfarande kvar nåt lösblad i min pärm ....några av de vi bakade när jag gick på deltidsförskola som 6- åring 1976
Minns det som igår hihi :)
Var nog där nånstans som min gnista tändes också!
Hälsningar från Gizze i Värmland


Posted by: gizze

Published 2014-05-06 22:50:10

Hej!
Tänk att den boken kommer jag ihåg....
Har fortfarande kvar nåt lösblad i min pärm ....några av de vi bakade när jag gick på deltidsförskola som 6- åring 1976
Minns det som igår hihi :)
Var nog där nånstans som min gnista tändes också!
Hälsningar från Gizze i Värmland

Svar: Kul att du också har haft den som inspirationskälla! Verkligen en resa tillbaka i tiden!
Anna

Comment this post
Will not be published

brevfranbageriet ELSEWHERE

    Follow me on  Bloglovin Kolla mitt inspirationsgalleri på Pinterest




CATEGORIES



ARCHIVE




THE BAKER

My profile pictureI am a Swede living in Switzerland and I love to make bread, especially slow sourdough bread. One day I want to open my own bakery and meanwhile I am exploring and experimenting with recipes and techniques to collect as much knowledge as possible. The blog is my note board to keep track of all I want to learn.



    Matbloggstoppen