Tartine Bread och rismjöl

Published 2014-05-18 in Baking, General,

Många är de surdegsnördar (inklusive mig själv) som älskar Tartine Bread-böckerna av Chad Robertson från bageriet Tartine Bakery i San Fransisco. Jag har än så länge bara "Tartine Bread", men "Tartine Book no 3" är beställd. Jag kan bläddra i timmar och fantisera om mitt bageri... Älskar utförligheten som recepten och momenten beskrivs med, försiktigheten, skickligheten och framförallt kärleken som bröden bakas med.
I fredags bakade jag för första gången basbrödet Country Loaf som bakas i en gryta i ugnen. Det gör brödet perfekt runt med vacker höjd, samt att brödet får tillräckligt med fukt under det stängda locket och hinner expandera innan skorpan blir till. Jag lägger inte upp receptet, istället vill jag verkligen tipsa om böckerna  eftersom det är lite av en upplevelse att läsa dem i all sin detaljrikedom.
 
Ett grymt tips och som jag hämtat från den första boken är: rismjöl! Att mjöla jäskorgarna med en blanding av 50% rismjöl och 50% vetemjöl gör att ytan på de färdiggräddade bröden inte blir lika tjockt mjölig (jag har stört mig lite på att det ofta blir för mycket mjöl på bröden efter att de jäst i korgar), utan istället får en krispigare känsla. Det var inte helt lätt att hitta rismjöl här i Schweiz, och i Tyskland där jag var och handlade förra veckan meddelade det dedikerade butiksbiträdet att det tyvärr utgått ur sortimentet. Trist tänkte jag och funderade på om jag skulle behöva flyga ner det från Sverige där jag stod och packade in påsarna i bilen. Då kommer butiksbiträdet utspringande på parkeringsplatsen viftandes med en påse rismjöl - jag hittade det! - tydligen fanns en påse kvar på lagret. Det var lite vardagslycka!
 
Tartine Bread-boken skymtar i nedre, vänstra hörnet
 
Jag använde en Le Creuset-gryta. Kom ihåg att ta av plastknoppen
på locket, den tål bara 190 graders värme!
 
Det svårfunna rismjölet
 
 

Comments

Comment this post
Will not be published

brevfranbageriet ELSEWHERE

    Follow me on  Bloglovin Kolla mitt inspirationsgalleri på Pinterest




CATEGORIES



ARCHIVE




THE BAKER

My profile pictureI am a Swede living in Switzerland and I love to make bread, especially slow sourdough bread. One day I want to open my own bakery and meanwhile I am exploring and experimenting with recipes and techniques to collect as much knowledge as possible. The blog is my note board to keep track of all I want to learn.



    Matbloggstoppen