Ett brev från en liten bagarstuga i Hälsingeskogarna...

Published 2014-06-02 in Baking,

 
Jag har varit ute och rört på mig en hel del på sistone (därav de få inläggen). Ett av resmålen var en liten bagarstuga i de vackra Hälsingeskogarna. Där har en god vän till familjen inrett en fantastiskt fin liten bagarstuga med vedugn. Helst bakar hon traditionellt hälsingetunnbröd på gammalt recept från trakten. Stugan är helt utan el och vatten och det kändes som en resa tillbaka i tiden att stå där inne i stugdunklet och höra elden spraka...
 
Det var första gången vedugnen användes efter vintern så eldningen av ugnen pågick i en dag, en natt och så en halv dag till innan för att få den ordentligt uppvärmd. Först och främst bakade vi tunnbröd och knäckebröd. Fyra olika sorter blev det, de flesta med surdeg; havre & honung; fänkål; råg; och korn. Det var första gången jag bakade i en vedeldad ugn (om man bortser från den gången jag skulle bjuda på svensk matkultur och bakade kladdkaka i en vedeldad spis i Paraguay...) så jag var väldigt nyfiken på att testa mjukt bröd också.  Det blev två vita bröd på surdeg och levain och sen bakades det potatis- och ölbröd av min käre far och till sist vedugnsgräddad pizza.
 
Bakning i vedeldad ugn är definitivt ett hantverk, det inser jag efter den här erfarenheten. Känns som att man måste bygga upp en relation till sin ugn och lära känna dess egenskapet in i minsta detalj, lära sig hur varje vrå av ugnen ger brödet karaktär genom olika temperatur och exponering. Det finns nog en hel del fördelar med en elektrisk stenugn med reglerbar värme, fuktinsläpp, timer etc. och det är nog mer troligt att jag skaffar en sådan till mitt framtida bageri, men samtidigt finns det något väldigt uråldrigt, vackert, karaktärsfullt och hantverksmässigt över bakning i vedugn. En känsla av att så har det gjorts i alla tider, elden som sprakar, vedträn som glöder, brödet tar form. Överallt i världen, också i en liten bagarstuga vid en sjö i Hälsingeskogarna.
 
Tack för upplevelsen Klara!
 
Vedugnen
 
Bakbordet med alla kavlar man kan tänkas vilja ha
 
Degarna får värma sig lite vid öppna spisen
 
Utkavlat tunnbröd
 
Ett par sekunder räckte för tunnbröden
 
Eftertorkning av bröden på den gamla vedspisen
 
Surdegs- och levainbröd i väntan på sin tur
 
Sötaste förklädet fick jag äran att ha på mig!
 
Förvånansvärt bra resultat för att vara premiärbakning i vedugn!
 

Comments


Posted by: gizze

Published 2014-06-03 08:28:39

Åh så mysigt....härlig känsla att få testa.....Älskar ju själv att baka, och vill gärna nån gång i framtiden ha eget...
Än så länge bakas det i hemmaköket :)

Lycka till i fortsättningen! / Gizze

Svar: Ja, det var verkligen jättemysigt och himla lärorikt. Baka på därhemma och dela gärna med dig av bageritankarna!
Anna

Comment this post
Will not be published

brevfranbageriet ELSEWHERE

    Follow me on  Bloglovin Kolla mitt inspirationsgalleri på Pinterest




CATEGORIES



ARCHIVE




THE BAKER

My profile pictureI am a Swede living in Switzerland and I love to make bread, especially slow sourdough bread. One day I want to open my own bakery and meanwhile I am exploring and experimenting with recipes and techniques to collect as much knowledge as possible. The blog is my note board to keep track of all I want to learn.



    Matbloggstoppen