Surdegsbröd med vete-, durum- och rågmjöl

Published 2014-01-04 in Recipes: sourdough bread,

 
Jag fick Pain de Martin-Martins bok Bröd och Pizza i julklapp. Har bläddrat i den massor och nu äntligen har jag varit på hemmaplan tillräckligt länge för att ta hand om surdegarna och kunna testa några av recepten. Imorse kom så ett väldigt väldoftande surdegsbröd gjort på vete-, durum- och rågmjöl ur ugnen! Resultatet ser ni på bilden ovan. Degen expanderade enormt och brödet "bulkar" kanske ut lite oproportioneligt mycket på sidan där jag lade ett långt snitt, men jag gillar det ändå, tycker det är härligt när brödet bara växer och växer i ugnen och ser ut att vara nära explosion!
Jag körde min deg i hushållsmaskin istället för originalreceptets "vik och vila-metod" och ändrade några smådetaljer och det blev himla bra!
 
Surdegsbröd med vete-, durum- och rågmjöl
2 st bröd
 
Ingredienser:
300 g vetesurdeg
580 g vatten
200 g grovt rågmjöl
200 g durummjöl
450 g vetemjöl
20 g salt
 
Så här gjorde jag:
Blanda alla ingredienser utom saltet i hushållsassistenten och kör på låg hastighet i 10 min.
Häll i saltet och kör i 10 min till på högre hastighet. Min deg var relativt lös så jag hade i lite extra mjöl så att den blev lite mer elastisk.
Lägg degen i en inoljad plastlåda med lock och låt jäsa i rumstemperatur i ca. 3 timmar. Slå degen (vik övre kanten mot mitten, vik nedre kanten mot mitten och vänd sedan degen ett halvt varv och lägg med skarven nedåt) 3 ggr under jäsningstiden.
Vält upp degen på mjölat bakbord och dela den i två delar. Riv (=forma till runda bullar) till 2 st spända bullar. Låt bullarna vila på bänken i 10 min.
Forma till två limpor och lägg att jäsa i mjölade jäskorgar eller på mjölad handduk (på handduk: se till att bröden har stöd på båda sidor (jag använder mig oftast av två upp- och nedvända bakformar och så drar jag upp handduken emellan bröden så att de inte klibbar ihop) så att de inte flyter ut under jäsningen). Låt bröden jäsa i kylskåpet över natten.
Sätt ugnen på 275 grader ca. 1 timme innan gräddning så att bakstenen (ifall du använder en) hinner bli riktigt varm.
Snitta bröden och skjutsa in dem i ugnen. Spruta in ordentligt med vatten med en blomspruta. Sänk direkt till 250 grader. Efter 15 min, sänk värmen till 200 grader. Grädda i totalt 40 min. Öppna ugnsluckan ett par gånger för att släppa ut ångan och bygga upp skorpan.
 
Mina bröd vs. originalet
 
Väldigt gott som lördagsfrukostbröd
 

Comments


Posted by: Lisa

Published 2014-01-05 21:02:33

Gillar du boken?

Svar: Jag storgillar den! Jättebra, enkla recept som man kan variera mycket!
Anna

Comment this post
Will not be published

brevfranbageriet ELSEWHERE

    Follow me on  Bloglovin Kolla mitt inspirationsgalleri på Pinterest




CATEGORIES



ARCHIVE




THE BAKER

My profile pictureI am a Swede living in Switzerland and I love to make bread, especially slow sourdough bread. One day I want to open my own bakery and meanwhile I am exploring and experimenting with recipes and techniques to collect as much knowledge as possible. The blog is my note board to keep track of all I want to learn.



    Matbloggstoppen