Hurta - rågsurdegsbröd med gojibär och chiafrön

Published 2013-12-30 in Recipes: sourdough bread,

Vi landade i Schweiz igår efter julfirande hemma i Sverige. Hade gärna stannat ett par dagar till uppe i norr och umgåtts med alla kära där hemma. Det knyter sig lite i hjärtat och magen varje gång man flyger ifrån dem. Särskilt de fina syskonbarnen...
 
 
En himla fin jul var det, trots ovintrigt väder. Mycket gott att äta och dricka som vanligt och behovet av rörelse är i regel rätt stort hos mig efter högtidsätande... Ska bli skönt att komma ut och hurta i skidbackarna, vi sticker redan imorgon bitti faktiskt. Nyår firas på ett av våra favoritställen i byn Mürren där vi är inkvarterade på grymt trevliga Suppenalp som ligger mitt i backen.
 
Idag, på denna mellandag hemma i Basel passade jag på att baka lite...såklart. Med inspiration av de skidturer och vintersport som ligger på schemat framöver gjorde jag ett energibröd med gojibär och chiafrön. Torkade gojibär påminner lite i smaken om russin och också soltorkade tomater tycker jag. De är fulla av antioxidanter, mineraler och vitaminer. Sen använde jag för första gången också chiafrön (hittade ekologiska!) som även de innehåller en massa bra grejer som omega 3, fibrer och protein. Teo (min pojkvän) fick boken "Born to run" i julklapp. Den handlar om det långdistanslöpande folket Tarahumara i Mexico som har chia som basföda... Därför döper jag detta bröd till Hurta!
 
Ifall detta bröd kommer att ingå i mitt bagerisortiment så blir det inte det billigaste, eftersom både gojibär och chiafrön kostar en slant. Men det blev himla gott, mjukt fint inkråm och härligt knaster av fröna. Det doftade supergott också när det gräddades!
 
Hurta - 2 bröd á 675 g
 
Dag 1
Blötläggning:
60 g torkade gojibär
100 g vatten
 
Skållning:
100 g chiafrön (jag använde ekologiska)
250 g kokande vatten
 
 
Dag 2
300 g skållning
225 g durummjöl
250 g vetemjöl
180 g fullkornsdinkelmjöl
150 g rågsurdeg
275 g vatten
25 g honung
10 g jäst
25 g olivolja
15 g havssalt
 
Gör så här:
Dag 1: Lägg de torkade gojibären i en skål, häll över kallt vatten tills det täcker bären. Täck med plast och låt stå i rumsteperatur över natten. Lägg chiafrön i en skål och häll över kokande vatten. Fröna blir alldeles geléiga. Täck med plast och låt stå i rumstemperatur över natten.
 
Dag 2: Blanda alla ingredienser utom salt, olja och gojibär i hushållsassistenten på låg hastighet i 5 min. Tillsätt oljan och kör i ytterligare 10 min. Tillsätt saltet och kör på högre hastighet i 10 min tills degen blivit spänstig och elastisk. Blanda i gojibären.
Lägg degen i en inoljad plastlåda och med lock och låt den vila i 90 min i rumstemperatur. Slå degen (vik övre kanten mot mitten, vik nedre kanten mot mitten och vänd sedan degen ett halvt varv och lägg med skarven nedåt) 2 ggr under jäsningstiden.
Vält upp degen på mjölat bakbord och dela den i två delar. Riv (=forma till runda bullar) till 2 st spända bullar. Låt bullarna vila på bänken i 10 min.
 
 
 
 
Lägg bröden med skarven nedåt i mjölande korgar. Jag hade också i chiafrön i korgarna så att bröden dekoreras samtidigt som de jäser! Låt bröden jäsa i 60-90 min i rumstemperatur, beroende på hur varmt du har det inomhus. De ska kännas lätta och luftiga när de är färdigjästa. Mina såg ut så här när jag bestämde mig för att de var färdiga:
 
 
Sätt in bröden i 250-gradig ugn (helst på baksten) och spruta in ordentligt med vatten med en blomspruta. Efter 5 min, sänk värmen till 200 grader. Öppna ugnsluckan efter 20 min för att släppa ut ångan och bygga upp skorpan. Grädda i totalt ca 55 min eller tills brödets innetemperatur är 98 grader.
 
Gott Nytt(igt) 2014 på er! :)
 
 
 
Förresten: en liten påminnelse om att jag nu också finns på Instagram. Följ mig gärna där! Jobbas också på att få upp en Instagramfeed på bloggen i skrivande stund...
 

Comments


Posted by: Christina

Published 2014-01-02 14:29:54

Riktiga Hurtbullar, alltså. Allihop!
Hoppas ni njuter bland alptopparna och laddar sol. Anna, vilken baksten rekommenderar du? Täljsten el granit el..? /c

Svar: Själv har jag täljsten och den har jag inga klagomål alls på. Läste på lite innan jag köpte min sten och det verkar som om kalksten, granit och keramisk sten är ganska likvärdiga. Bagaren och Kocken i Göteborg har bra bakstenar. Glöm inte att köpa en bakspade också så att du kan få in och ut bröden - bakstenen blir HET!
Anna


Posted by: BagareBengtsson

Published 2014-01-03 19:09:37

Supertrevlig blogg med massor av härliga bröd och bilder! Just dessa trevliga bilder är anledningen för min kommentar - behåll dem men lägg dem hellre efter recepten. På så sätt blir det lättare att följa instruktionerna. Lägg gärna in referenser till bilderna i texten så att man kan dubbelkolla att allt ser bra ut allteftersom!
Ser fram mot vidare kul läsning!

Svar: Tack för tipset, det ska jag absolut tänka på i nästa inlägg!
Anna


Posted by: Lisa

Published 2014-01-05 21:08:48

Härliga bilder. Det knyter sig i magen här också varje gång ni lämnar...Avsked inte vår starka sida ...!! Kram

Svar: Nej....men då kan iaf man längta efter att ses igen!
Anna

Comment this post
Will not be published

brevfranbageriet ELSEWHERE

    Follow me on  Bloglovin Kolla mitt inspirationsgalleri på Pinterest




CATEGORIES



ARCHIVE




THE BAKER

My profile pictureI am a Swede living in Switzerland and I love to make bread, especially slow sourdough bread. One day I want to open my own bakery and meanwhile I am exploring and experimenting with recipes and techniques to collect as much knowledge as possible. The blog is my note board to keep track of all I want to learn.



    Matbloggstoppen