Upphovsrätt på recept?

Published 2014-01-05 in Entrepreneurship, General,

En sak som har slagit mig i bloggandet är hur det egentligen fungerar med upphovsrätt på recept. När man bakar och sen publicerar recept på sin blogg exempelvis så utgår man (iallafall jag) ofta från andras recept på bloggar eller i böcker. Jag skriver alltid ut källan när jag använder mig av någon annans recept, även om jag ändrar smågrejer i recepten. För att undvika klammeri med rättvisan och av ren nyfikenhet kollade jag upp detta lite närmare och så här säger lagen:
 
"För att ett alster ska anses vara ett verk måste det ha uppnått verkshöjd. Det innebär att verket ska visa upp originalitet eller individuell särprägel som ett resultat av upphovsmannens personliga skapande. Det är med andra ord upphovsmannens säregna sätt att uttrycka något som skyddas, inte de idéer eller fakta som verket kan innehålla." Källa: regeringen.se
 
1927 fastslog Högsta Domstolen att ett matrecept inte uppfyller de kriterier som ställs för att det ska uppnå en verkshöjd.
 
Detta betyder:
  • Det finns ingen upphovsrätt på recept, eftersom ett recept inte anses vara ett litterärt verk.
  • Däremot ifall man i t.ex. i en roman låter en av karaktärerna baka ett bröd och beskriva hur karaktären gör så är en sådan beskrivning upphovsrättsskyddad, medan en beskrivning av hur man rent allmänt går tillväga för att baka ett bröd och vilka ingredienser som behövs inte är upphovsrättsskyddad.
  • Det är bara bilder i recept som författaren kan hävda upphovsrätt på.
Så blogga på bara - bra recept är till för att spridas!
 
 

Comments

Comment this post
Will not be published

brevfranbageriet ELSEWHERE

    Follow me on  Bloglovin Kolla mitt inspirationsgalleri på Pinterest




CATEGORIES



ARCHIVE




THE BAKER

My profile pictureI am a Swede living in Switzerland and I love to make bread, especially slow sourdough bread. One day I want to open my own bakery and meanwhile I am exploring and experimenting with recipes and techniques to collect as much knowledge as possible. The blog is my note board to keep track of all I want to learn.



    Matbloggstoppen