Platsproblem och ny frukostfavorit

Published 2013-10-27 in Baking, Recipes: sourdough bread,

Jag önskar att vi hade en större frys. Eller jättemånga barn. Vet inte riktigt vad jag ska göra av allt bröd. Nu i helgen blev det ganska mycket bröd bakat och frysen är proppfull. Jag bakade bröd på vildjäst  som jag gjorde för ett tag sedan (tack Pain de Martin för inspirationen!). Sen blev det rågbröd med solrosfrön, aprikoser och tranbär (definitivt en ny favorit) och hasselnöts- och valnötsbröd på recept från Brunkebergs Bageri när jag ändå höll på (de blev lite överjästa och inte så snygga, men goda). Eftersom vi hade gäster igår så blev det pizzor också som gräddades på nya bakstenen, blev riktigt bra. Surdegarna bubblade och mådde bra. De liksom ropar på att få bli använda... Som sagt, jag önskar att vi hade en större frys.
 
 
Receptet på det nya favoitbrödet med aprikoser och tranbär kommer som sagt från Brunkebergs Bageri (boken "Bröd från Brunkebergs Bageri), men jag ändrade lite små detaljer. Så här gjorde jag:
 
Steg 1 - Blötläggning:
250 g vatten
375 g solroskärnor
30 g linfrön
30 g vetekli (i originalreceptet: 30 g klippt råg, men jag har inte hittat det än här i Schweiz där vi bor)
30 g sesamfrön
100 g torkade aprikoser (använde jättegoda ekologiska som är mörka och ser inte mycket ut för världen, men är söta och runda i smaken som honung)
 
Jag blandade allt utom aprikoser i en bunke och lät stå över natten. Jag lade aprikoserna i blöt i en skål innan jag och gick och lade mig.
 
Steg 2:
Blötlagda aprikoser från steg 1
Blötlagda kärnor och frön från steg 1
400 g vatten
100 g rågsurdeg
40 g jäst
600 g vetemjöl
200 g fint rågmjöl
100 g mörk sirap
25 g havssalt
50 g torkade tranbär
solroskärnor/pumpakärnor/havreflingor till topping
 
På morgonen lät jag aprikoserna rinna av i durkslag. Jag blandade de blötlagda kärnorna och fröna med de övriga ingredienserna, utom aprikoser och tranbären. Jag arbetade degen i 10 min i min bästa vän hushållsmaskinen. Sen blandade jag i tranbären och aprikoserna (klippta i mindre bitar). Sen fick degen stå och vila i 30 min medan jag drack kaffe. Sen delade jag degen i 2 delar och la den i avlånga formar, strödde på frön och flingor och lät stå i ca 1,5 timme. Kanske är det mer klös i schweizisk jäst, men de jäste lite väl snabbt så jag fick skynda mig att få in dem i ugnen (200 grader). Sen gräddade jag dem i ca 1 timme, mätte temperaturen och tog ut dem när de var 98 grader. Enligt receptet är bröden godast när de fått ligga til sig en dag, men hälften av ena limpan åts upp direkt. Jättegott verkligen, god rund smak av solroskärnorna och så gott med frukten i. Min nya frukostfavorit! Tyvärr tog jag ingen bild på det här brödet, men lovar att göra det nästa gång. Lägger upp lite andra bilder från min bakningsintensiva helg.
 
Välmående och välanvända surdegar. Till vänster vete och till höger råg.
 
Degen till rågbrödet med aprikos och tranbär är en kladdig deg.
 
Brödet på vildjäst blev riktigt gott. Gjort på bara vetemjöl.
 
Hassel- och valnötsbrödet blev lite knöligt och inte så estetiskt vackert, men gott blev det.
 
 
 
 
 
 
 

Comments


Posted by: Lisa

Published 2013-11-01 08:21:37

Jag tar gärna emot en leverans eller två! Mums! Finns det nån modernare variant av Ture Sventonsson "Nordpolen"...!?


Posted by: Ingrid

Published 2013-11-01 08:48:44

Jag håller med föregående. Skulle gärna ta emot en leverans av nybakt! Väldigt snygg blogg, syrran!


Posted by: Anonym

Published 2013-11-04 15:22:00

Anna, bageriet är ju redan igång...men komplettera gärna stor frys med många glada bagarbarn så är ni garderade. Christina

Svar: :) Större frys och bagarbarn låter trevligt!
Anna

Comment this post
Will not be published

brevfranbageriet ELSEWHERE

    Follow me on  Bloglovin Kolla mitt inspirationsgalleri på Pinterest




CATEGORIES



ARCHIVE




THE BAKER

My profile pictureI am a Swede living in Switzerland and I love to make bread, especially slow sourdough bread. One day I want to open my own bakery and meanwhile I am exploring and experimenting with recipes and techniques to collect as much knowledge as possible. The blog is my note board to keep track of all I want to learn.



    Matbloggstoppen