Jordnöts- och chokladpaj

Published 2013-11-06 in Recipes: sweet stuff,

 
 
Det lagades afrikansk mat hemma hos oss i måndags och till efterrätt blev det en paj med jordnötspajskal på jordnötssmör och jordnötter jag haft med mig hem från Tanzania dit jag regulbundet reser med jobbet. Pajen blev sådär god att man bara ska ta en liiiten bit till, som en snickers i smaken nästan... Hade ingen plan på att lägga ut receptet, men sen snubblade jag igår över ett härligt recept på "Snickersmuffins" som inspirerade och då tänkte jag att "äh, jag slänger upp det!". Så här kommer det:
 
Pajdeg:
200 g jordnötssmör (jag använde osötat)
50 g smör
1,5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker eller använd vaniljstång
0,5 tsk bakpulver
0,5 dl farinsocker
 
Fyllning:
100 g mjölkchoklad av fin kvalité
100 g mörk choklad av fin kvalité
2 äggulor
3 msk jordnötssmör
3 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker eller använd vaniljstång
 
Hackade jordnötter (rostade, osaltade) och riven mörk choklad till garnering.
 
Gör såhär:
Blanda alla ingredienser till pajskalet i en mixer och arbeta snabbt ihop till en deg. Låt degen vila kallt i 30 min. Tryck ut degen i en pajform med löstagbar kant. Låt stå kallt i 30 minuter till.
Grädda i 180 grader i nedre delen av ugnen i 20 minuter. Låt svalna helt innan du häller i fyllningen. Smält chokladen i vattenbad och låt den svalna lite innan du rör ned äggulorna, en i taget. Blanda i jordnötssmöret, rör till en jämn smet. Vispa grädden lätt ihop med vaniljsockret. Rör försiktigt samman allt och fördela det i pajskalet. Låt pajen stå svalt ett par timmar före servering.
Dekorera med hackade jordnötter och riven mörk choklad.
 
 
 

Comments


Posted by: Ljuvligmat.se

Published 2013-11-06 13:28:25

Tack så mycket för din kommentarer på min blogg. Vad snäll du är. Måste säga detsamma till dig - superfin blogg. Hit kommer jag kika in fler ggr. :-)

Kram Madde

Svar: Tack! Så roligt att inspireras och kunna inspirera! Välkommen åter!
Anna


Posted by: Lisa

Published 2013-11-06 13:45:47

Lät ju farligt gott! Och som något man helt klart måste testa : P

Svar: Gör det! Den var försvinnande god... :)
Anna


Posted by: felicia

Published 2013-11-06 17:34:23

låter riktigt gott :)


Posted by: Jonas

Published 2013-11-06 21:35:18

Jag råkade seriöst talat att dregla ner mitt tangentbord precis xD


Posted by: Maria

Published 2013-11-11 15:02:54

Haha, jag skulle just skriva att det vattnades så mycket i munnen på mig att jag råkade dregla lite och ser nu att andra dreglat än värre :)
Verkar vara bland det godaste man kan baka!

Svar: :) bara att sätta igång o baka!
Anna

Comment this post
Will not be published

brevfranbageriet ELSEWHERE

    Follow me on  Bloglovin Kolla mitt inspirationsgalleri på Pinterest




CATEGORIES



ARCHIVE




THE BAKER

My profile pictureI am a Swede living in Switzerland and I love to make bread, especially slow sourdough bread. One day I want to open my own bakery and meanwhile I am exploring and experimenting with recipes and techniques to collect as much knowledge as possible. The blog is my note board to keep track of all I want to learn.



    Matbloggstoppen